..

Kαι μεις τι περιμένουμε. Ότι οι κουφοί παραχωρήσεις θα μας κάνουν; Οι αχόρταγοι κάτι θα μας δώσουν; Ότι οι λύκοι θα μας ταϊσουνε αντί να μας καταβροχθίσουν; Ότι από φιλία θα μας προσκαλέσει η τίγρης να της βγάλουμε τα δόντια; Τέτοια περιμένουμε; (Μπ. Μπρεχτ)

Δευτέρα 10 Δεκεμβρίου 2018

Επερώτηση της Λαϊκής Συσπείρωσης ΚΜ σχετικά με την αέρια ρύπανση από τη διακίνηση χύδην υλικού στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης


Θεσσαλονίκη, 03.12.2018
ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ

Θέμα: Αέρια Ρύπανση από τη διακίνηση χύδην υλικού στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης

Με αφορμή την γραπτή, ενυπόγραφη διαμαρτυρία των εργαζομένων της Διεύθυνσης Αγροτικής Οικονομίας και Αλιείας της ΜΕΘ, σχετικά με την διαπιστωμένα επιβαρυμένη ατμόσφαιρα στην περιοχή του νέου κτηρίου της ΠΚΜ και την παρουσία μεγάλης ποσότητας σωματιδίων (σκόνη) εντός των γραφείων τους (πάνω στα γραφεία, τα έγγραφα, τις καρέκλες και το δάπεδο), καθώς και τα αιτήματά τους, όπως αυτά αναφέρονται στην έγγραφη διαμαρτυρία τους. 
Παίρνοντας επίσης υπόψη τις υποδείξεις της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος και Υδροοικονομίας ΜΕΘ/ΠΚΜ, κατά την γνωμοδότησή της σχετικά με την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ), για τη λειτουργία του Λιμένα Θεσσαλονίκης (Α.Π. 232150/13496 π.ε./13-02-2012) και συγκεκριμένα σε ότι αφορά τον περιορισμό των εκπομπών των αιωρούμενων σωματιδίων κατά την φορτοεκφόρτωση των χύδην φορτίων (άνθρακας, λαΤερίτης, νικέλιο, δημητριακά κλπ), όπου, μεταξύ άλλων,  επισημαίνονται τα παρακάτω:

1) Εργασίες φορτοεκφόρτωσης υλικών
Για τον περιορισμό και τον έλεγχο των εκπομπών αιωρούμενων σωματιδίων πρέπει να λαμβάνονται απλά μέτρα ορθής διαχείρισης:
συστηματική χρήση πνευματικών (αναρροφητικών) μέσων εκφόρτωσης εφόσον είναι εφικτό,
αποφυγή της ελεύθερης πτώσης των χύδην υλικών,
αποφυγή φορτώσεων – εκφορτώσεων πλοίων όταν πνέει ισχυρός άνεμος,
εγκατάσταση μονίμου συστήματος διαβροχής για την αποφυγή μεταφοράς σωματιδίων κατά τις φορτοεκφορτώσεις, 
συχνή κατάβρεξη του φορτίου και του περιβάλλοντος χώρου,
κάλυψη των σωρών με ειδικά εκτοξευόμενο υλικό ή συνθετικό κάλυμμα,
τοποθέτηση φορητών πάνελ (ή αντίστοιχων φορητών κατασκευών) στο μέγιστο δυνατό ύψος,
καθαρισμός του κρηπιδώματος αμέσως μετά την απομάκρυνση του φορτίου,
κάλυψη καρότσας των φορτηγών μεταφοράς χύδην φορτίου,
μεταφορά του χύδην φορτίου από σημεία που γειτνιάζουν στον αστικό ιστό (δηλ. την περιοχή από τον 4ο έως τον 6ο προβλήτα) προς το ΒΔ άκρο του Λιμένα,
ενίσχυση της δενδροφύτευσης,
πλύση των οχημάτων κατά την έξοδό τους από τις εγκαταστάσεις του Λιμένα,

2) Με ευθύνη του κυρίου της δραστηριότητας να εκπονηθούν πρωτόκολλα φόρτωσης – εκφόρτωσης για τα βασικά υλικά που διακινούνται στο Λιμένα (λατερίτης, άνθρακας, άλατα, δημητριακά κτλ) από τα πλοία προς την εγκατάσταση, από την εγκατάσταση σε οχήματα (φορτηγά, σιδηρόδρομος) και αντίθετα, τα οποία να λαμβάνουν υπόψη το είδος του φορτίου, τις μετεωρολογικές συνθήκες (άνεμος, υγρασία κτλ), την τοπογραφία της περιοχής κτλ ώστε να ελαχιστοποιείται η διασπορά προς το περιβάλλον. 

3) Να εγκατασταθεί σύστημα παρακολούθησης της αέριας ρύπανσης. Η εγκατάσταση του δικτύου που θα περιλαμβάνει τουλάχιστον ένα σταθμό μέτρησης ποιότητας ατμόσφαιρας με μετεωρολογικό σταθμό θα γίνει μετά από μελέτη που θα υποβληθεί στο ΥΠΕΚΑ και το Τμήμα Περιβάλλοντος και Υδροοικονομίας της Μ.Ε. Θεσσαλονίκης. Στη μελέτη να καθορισθούν τα σημεία και οι παράμετροι παρακολούθησης, η διάρκεια και η συχνότητα των  δειγματοληψιών και οι ακολουθούμενοι μέθοδοι. Τα στοιχεία από το δίκτυο παρακολούθησης να είναι διαθέσιμα σε πραγματικό χρόνο μέσω διαδικτύου από την ιστοσελίδα του ΟΛΘ Α.Ε.. 

4) Για τον περιορισμό των εκπομπών αιωρούμενων σωματιδίων που παράγονται από τη διαχείριση και αποθήκευση χύδην υλικών θα πρέπει να καθοριστούν περιοχές όπου θα γίνεται διακίνηση ομοειδών φορτίων (άνθρακας, λατερίτης, νικέλιο κτλ). Οι συγκεκριμένες περιοχές θα είναι περιφραγμένες και θα διαθέτουν δίκτυο συλλογής όμβριων. 

5) Θα πρέπει να εγκατασταθεί ειδική περίφραξη σε μεγάλο ύψος προς την πλευρά που φυσά άνεμος που είναι πιθανόν να οδηγήσει μικροσωματίδια προς τον αστικό ιστό. Δεδομένων των ανέμων που πνέουν κατά καιρούς, η περίφραξη θα πρέπει να είναι επαρκώς στερεωμένη, να έχει μόνιμο χαρακτήρα (τοίχος από μπετόν, άδεια εμπορευματοκιβώτια) και να είναι επενδεδυμένη με φύτευση (πχ αναρριχώμενα αειθαλή φυτά). 

6) Επίσης η επιλογή των κρηπιδωμάτων διακίνησης των υλικών που μπορούν να προκαλέσουν αέρια ρύπανση πρέπει να γίνεται βάσει των επικρατέστερων ανέμων στην περιοχή και της προστασίας του αστικού ιστού από αερομεταφερόμενα σωματίδια από τη διακίνηση των χύδην υλικών.  

Επίσης σε ότι αφορά  την παρακολούθηση της εφαρμογής των όρων της ΜΠΕ ο κύριος της δραστηριότητας υποχρεούται να:

1. Μόλις αντιληφθεί ότι οι μετρήσεις ποιότητας της ατμόσφαιρας εντός και εκτός της εγκατάστασης του Λιμένα έχουν υπερβεί τις οριακές τιμές που καθορίζονται από τη νομοθεσία θα πρέπει να διενεργήσει πλήρη έρευνα και να αποστείλει έκθεση στο Τμήμα Περιβάλλοντος και Υδροοικονομίας της Μ.Ε. Θεσσαλονίκης/ΠΚΜ. 
Η έκθεση θα περιλαμβάνει τουλάχιστον τα ακόλουθα: 
ημερομηνία, χρονική στιγμή και αιτιολογία υπέρβασης,
χρονική διάρκεια υπέρβασης,
τις διορθωτικές ενέργειες που έχουν ληφθεί η προγραμματίζονται για την πρόληψη τις επανάληψης των υπερβάσεων, συμπεριλαμβανόμενου χρονοδιαγράμματος εφαρμογής.

2. Θα πρέπει να υποβάλει στο Τμήμα Περιβάλλοντος και Υδροοικονομίας της Μ.Ε. Θεσσαλονίκης/ΠΚΜ όχι αργότερα από τρεις (3) εβδομάδες μετά το τέλος κάθε ημερολογιακού μήνα, Μηνιαία Έκθεση Παρακολούθησης Ποιότητας Περιβάλλοντος. 
Η έκθεση θα πρέπει να περιλαμβάνει τουλάχιστον:
περιγραφή μετεωρολογικών συνθηκών κατά τη διάρκεια του μήνα συμπεριλαμβανομένων ανεμολογικού ροδογράμματος,
δεδομένα από τις πραγματοποιηθείσες δειγματοληψίες, με ανάλυση των στοιχείων,
τις αναφορές των εργαστηρίων σχετικά με τις αναλύσεις,
σύντομη περιγραφή των δραστηριοτήτων του λιμένα που να περιλαμβάνουν τουλάχιστον το είδος και τις ποσότητες των υλικών που φορτώθηκαν και εκφορτώθηκαν και
μια περίληψη των αποτελεσμάτων της παρακολούθησης των παραμέτρων περιβάλλοντος (ατμόσφαιρα, ύδατα, θόρυβος).

3. Μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου κάθε έτους θα πρέπει να υποβάλλεται στο Τμήμα Περιβάλλοντος και Υδροοικονομίας της Μ.Ε. Θεσσαλονίκης/ΠΚΜ, Ετήσια Περιβαλλοντική Έκθεση για την εφαρμογή των περιβαλλοντικών όρων κατά το προηγούμενο έτος. 
Η έκθεση θα πρέπει να περιλαμβάνει τουλάχιστον: 
τους περιβαλλοντικούς όρους που δεν εφαρμόστηκαν, κλπ
Με δεδομένο, τις δικαιολογημένες ανησυχίες των εργαζομένων της ΠΚΜ και την μη εφαρμογή των περιβαλλοντικών όρων της ΜΠΕ, όπως εκ του αποτελέσματος μπορούμε να συμπεράνουμε
Επερωτώνται ο κ. Περιφερειάρχης και ο αρμόδιος Αντιπεριφερειάρχης:
1)  Ο μοναδικός εγκατεστημένος σταθμός μέτρησης της αέριας ρύπανσης εντός του χώρου του Λιμένος, αρκεί ώστε να καταγράφεται με επάρκεια η ποιότητα του ατμοσφαιρικού αέρα;

2) Το Τμήμα Περιβάλλοντος και Υδροοικονομίας της ΜΕΘ γνωμάτευσε θετικά σχετικά με το σημείο εγκατάστασης του συγκεκριμένου σταθμού μέτρησης της αέριας ρύπανσης;

3)  Με βάση τα στοιχεία των μηνιαίων και ετήσιων περιβαλλοντικών  εκθέσεων που κατατίθενται στην Δ/νση Περιβάλλοντος και Υδροοικονομίας της ΜΕΘ/ΠΚΜ, από την αντίστοιχη υπηρεσία του ΟΛΘ και με βάση την επικρατούσα κατάσταση που περιγράφουν οι εργαζόμενοι στην διαμαρτυρία τους, ποιες παρεμβάσεις έχουν γίνει και ποια μέτρα έχουν ληφθεί από την Διοίκηση της ΠΚΜ για την αντιμετώπιση του προβλήματος;

4)  Με ποια άμεσα μέτρα θα απαντήσετε στα αιτήματα των εργαζομένων;    

Αρ. πρωτ. 615370 (1238) / 03-12-2018 Π.Σ.Κ.Μ.

Λαϊκή Συσπείρωση Κ.Μ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΠΡΟΣΟΧΗ

Ορισμένα αναρτώμενα απο το διαδίκτυο, κείμενα ή εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής) θεωρούμε οτι είναι δημόσια. Αν υπάρχουν δικαιώματα, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα αφαιρέσουμε.

Το ιστολόγιο bellos blogspot.com εκφράζουν απολύτως οι αναρτήσεις που αναφέρουν την υπογραφή bellosblog. Αναρτήσεις άλλων ή αναδημοσιεύσεις ή σχόλια που δημοσιεύονται σ'αυτό το ιστολόγιο, εκφράζουν αυτούς που τα υπογράφουν και όχι απαραίτητα το bellosblog