Συνεχίζονται οι τουρκικές διεκδικήσεις σε βάρος ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων στο Αιγαίο, αναβαθμιζόμενες μάλιστα μετά την πρόσφατη επίσκεψη του Τούρκου Προέδρου στην Ελλάδα, στο φόντο βέβαια και των συνολικότερων αναδιατάξεων σε Μέση Ανατολή και Νοτιοανατολική Μεσόγειο.
Συγκεκριμένα, σε μια νεότερη εξέλιξη, μετά και τις NAVTEX με τις οποίες η Αγκυρα δέσμευσε τρεις περιοχές σε διεθνή ύδατα του Αιγαίου για αεροναυτικές ασκήσεις με πραγματικά πυρά καθ' όλο το 2018 από τις Ενοπλες Δυνάμεις της, χτες η Υδρογραφική Υπηρεσία του Πολεμικού Ναυτικού της γείτονος, με δύο NAVTEX που εκδόθηκαν από τους Σταθμούς Σμύρνης και Αττάλειας, γνωστοποίησε στους ναυτιλλομένους ότι το γερμανικό σκάφος «R/V Meteor» (ανήκει στο γερμανικό ομοσπονδιακό υπουργείο Παιδείας και Ερευνας, επισήμως διεξάγει έρευνες για λογαριασμό του Πανεπιστημίου της Χαϊδελβέργης) θα διεξάγει «μέχρι νεοτέρας» επιστημονικές έρευνες σε 9 περιοχές που καλύπτουν μια εκτεταμένη έκταση στο κεντρικό και νότιο Αιγαίο, που φτάνει στα δυτικά μέχρι τα Κύθηρα και στα ανατολικά μέχρι την Κάρπαθο.
Σημειωτέον, πρόκειται για το ίδιο γερμανικό σκάφος το οποίο την περασμένη βδομάδα παρενοχλήθηκε από τουρκικό πολεμικό πλοίο, ενώ έκανε έρευνες στο Βόρειο Αιγαίο, κοντά στη Λήμνο, με την άδεια των ελληνικών Αρχών. Σύμφωνα με NAVTEX που εξέδωσε τότε η ελληνική Υδρογραφική Υπηρεσία (κατόπιν άδειας από το ελληνικό ΥΠΕΞ), το γερμανικό σκάφος επρόκειτο να πραγματοποιήσει έρευνες σε περιοχή νότια της Λέσβου και ακολούθως, σύμφωνα και με το δηλωμένο δρομολόγιό του, θα αναχωρούσε για την Κατάνια της Ιταλίας.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, χτες, μετά τη δημοσιοποίηση της έκδοσης της τουρκικής NAVTEX, το ΥΠΕΞ ανέστειλε την άδεια για το γερμανικό ερευνητικό πλοίο και ακολούθως το ΠΝ ακύρωσε τη NAVTEX που είχε εκδώσει για τις έρευνες των Γερμανών.
Πλέον, όπως σημειώνουν αρμόδιοι παράγοντες, τυπικά το «R/V Meteor» δεν έχει καμία άδεια - νομιμοποίηση για έρευνες στο Αιγαίο, εφόσον αφορά ζώνη που ανήκει στην ελληνική αρμοδιότητα έκδοσης NAVTEX, συμπίπτει, εξάλλου, με μεγάλο μέρος της ελληνικής υφαλοκρηπίδας και δεν έχει καμία δικαιοδοσία εκεί η τουρκική Υδρογραφική Υπηρεσία να κάνει ανακοινώσεις.
Πάντως, όπως εκτιμούν οι ίδιοι παράγοντες, η τουρκική NAVTEX δεν μπορεί να εκδόθηκε ...μόνη της, κατόπιν κάποιας τουρκικής «πρωτοβουλίας», αντίθετα πιθανολογείται ότι οι Γερμανοί απευθύνθηκαν για αντίστοιχη άδεια για έρευνες στο Αιγαίο και στους Τούρκους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η όλη υπόθεση εκτυλίσσεται λίγο μετά την απόφαση που πάρθηκε σε επίπεδο ΓΕΕΘΑ, η ελληνική πλευρά να μην απαντά πλέον με αντι-NAVTEX στις τουρκικές NAVTEX, αλλά να απευθύνεται στο Διεθνή Υδρογραφικό Οργανισμό (ΙHO) και ειδικότερα στην ισπανική Υδρογραφική Υπηρεσία, που στο πλαίσιο του IHO έχει την ευθύνη να καταγράφει όλες τις Navtex και τις σχετικές ναυτικές δραστηριότητες στη Μεσόγειο.
Μια ερμηνεία που δίνεται από αρμόδιους κύκλους είναι ότι πολιτικά θεωρήθηκε πιο ωφέλιμο για την ελληνική πλευρά να διεθνοποιεί έτσι το πρόβλημα της τουρκικής παραβατικότητας σε όλα τα διαθέσιμα «διεθνή φόρα», ενώ από άλλους δίνεται η ερμηνεία ότι η διακοπή έκδοσης αντι-NAVTEX αποτελεί κίνηση «καλής θέλησης» από πλευράς της Αθήνας, προς την Αγκυρα.
Σε κάθε περίπτωση, η Τουρκία επαναφέρει σε κάθε περίσταση την αξίωσή της για επιχειρησιακή διχοτόμηση του Αιγαίου κατά μήκος του 25ου μεσημβρινού (ή παράλληλου). Πρόκειται για τη νοητή κάθετη γραμμή που ξεκινά από τα δυτικά της Ξάνθης, στα παράλια του ποταμού Νέστου, κατεβαίνει προς νότο διασχίζοντας τη Λήμνο, περνάει έξω από την Εύβοια, συνεχίζει στην Τήνο και καταλήγει στο Ηράκλειο.
πηγή :ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 04012018
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου