Την απόσυρση του προσχέδιου νόμου του υπουργείου Ναυτιλίας με τίτλο «επείγουσες ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της απλήρωτης ναυτικής εργασίας», ζητούν τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ - ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ και ΠΕΕΜΑΓΕΝ επισημαίνοντας, σε βασικές γραμμές, τα εξής:
Η πρώτη γενική παρατήρηση είναι ότι το προσχέδιο νόμου «επείγουσες ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της απλήρωτης ναυτικής εργασίας», ξεπερνά την εργατική νομοθεσία που αφορά την άμεση καταβολή των δεδουλευμένων των ναυτεργατών, και καταφεύγει στη διαμόρφωση ενός κυκεώνα ρυθμίσεων, που κινείται στην κατεύθυνση ισχυροποίησης της θέσης του εφοπλιστικού κεφαλαίου, και σύμφωνα με την προπαγανδιστική τακτική της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ επιχειρείται να εμφανιστεί με φιλολαϊκό μανδύα, ότι δηλαδή αποβλέπει στην αντιμετώπιση της απλήρωτης εργασίας, τη στιγμή που στην ουσία παρέχει νέα προνόμια και διευκολύνσεις στους εφοπλιστές.
Το πρόβλημα της απλήρωτης εργασίας 500 ναυτεργατών περίπου της ΝΕΛ, αλλά και στις άλλες εταιρείες, οξύνεται παραπέρα με δραματικές επιπτώσεις γενικότερα για την εργατική οικογένεια, και η κυβέρνηση διαιωνίζει αυτή την κατάσταση.
Δεύτερη γενική παρατήρηση είναι ότι το σχέδιο νόμου ακολουθεί τη μέθοδο της τροποποίησης του νόμου 2932/2001, δηλαδή του νόμου που εφαρμόζει τον αντιλαϊκό κανονισμό 3577/1992 της ΕΕ, που οδήγησε στην απελευθέρωση της ακτοπλοΐας και υπέταξε τα πάντα στην κερδοφορία των εφοπλιστών. Με τροποποιήσεις του ν. 2932/2001 οι κυβερνήσεις ΝΔ - ΠΑΣΟΚ, με κορύφωση τους «μνημονιακούς» νόμους 4072/2012, 4150/2013 και 4254/2014, παρείχαν νέα προνόμια στο εφοπλιστικό κεφάλαιο σε βάρος των ναυτεργατών, των επιβατών και των εργαζομένων, των κατοίκων των νησιών, στα πλαίσια και της γενικότερης ολοκληρωμένης θαλάσσιας πολιτικής της ΕΕ, που στο επίκεντρό της έχει την εξυπηρέτηση των συμφερόντων των μονοπωλιακών ομίλων του κλάδου.
Δηλαδή η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ δεσμευμένη με τη στρατηγική της ΕΕ και την απελευθέρωση της ακτοπλοΐας, δηλώνει την αποφασιστικότητά της να διατηρήσει ανέπαφο όλο το αντιλαϊκό νομοθετικό οπλοστάσιο ενάντια στους ναυτεργάτες, αλλά και στις ανάγκες των εργαζομένων για ασφαλείς, φτηνές και ποιοτικές ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, για τη διασφάλιση και επαύξηση της κερδοφορίας των εφοπλιστών».
Για τις συγκεκριμένες διατάξεις του νομοσχεδίου, τα ναυτεργατικά σωματεία κάνουν τις παρακάτω γενικές παρατηρήσεις:
- Ενισχύεται ο ρόλος του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ), που είναι στην υπηρεσία των εφοπλιστών, ελέγχεται από το υπουργείο Ναυτιλίας, τις εφοπλιστικές ενώσεις και τον εργοδοτικό - κυβερνητικό συνδικαλισμό, αφού απαιτείται πλέον σύμφωνη (και όχι απλή, όπως πριν) γνώμη του.
- Παραμένουν άθικτες οι αντεργατικές - αντιλαϊκές διατάξεις για την υπονόμευση των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, για τη μείωση της οργανικής σύνθεσης των πληρωμάτων και τη διακοπή των δρομολογίων των πλοίων, αλλά και οι σκανδαλώδεις διατάξεις για τους διαγωνισμούς ανάθεσης - επιδότησης των εφοπλιστών για τη δρομολόγηση πλοίων στις «άγονες» γραμμές, αφού γίνεται αναφορά στις σχετικές αντιλαϊκές διατάξεις που ισχύουν ήδη, θεωρώντας τις δεδομένες.
- Με την τροποποίηση που κάνει στο άρθρο 8 παρ.11 του ν.2932/2011, δίνει τη δυνατότητα για απευθείας ανάθεση σε εφοπλιστές δρομολογίων των άγονων γραμμών, εάν ο πλοιοκτήτης που είχε αναλάβει το δρομολόγιο με διαγωνισμό αδυνατεί για οποιονδήποτε λόγο να το εκτελέσει. Με απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας γίνονται προνομιακές αναθέσεις δρομολόγησης πλοίων, δίνεται ζεστό χρήμα στους εφοπλιστές.
Επίσης, τα ναυτεργατικά σωματεία κάνουν τις εξής παρατηρήσεις επί των άρθρων:
- Άρθρα 1 και 3: Προβλέπει προκλητική διευκόλυνση για τους εφοπλιστές που χρωστάνε μισθούς πολλών μηνών στους ναυτεργάτες και εισφορές στο ΝΑΤ. Αντί να τους υποχρεώνει στην άμεση καταβολή τους, τους δίνει την δυνατότητα ρύθμισης και μάλιστα με χρονική διάρκεια μέχρι 31.12.2015, και χωρίς να προβλέπει τι γίνεται σε περίπτωση που ο εφοπλιστής παραβιάσει τη ρύθμιση. Έτσι, ο εφοπλιστής μπορεί να κάνει μια ψευτορρύθμιση και στη συνέχεια να την παραβιάσει χωρίς καμία συνέπεια, ενώ ναυτεργάτες και ΝΑΤ θα συνεχίσουν να παραμένουν απλήρωτοι.
Προβληματική είναι και η ρύθμιση που ορίζει ότι ο υπουργός Ναυτιλίας μπορεί να απορρίπτει αίτηση δρομολόγησης, σε περίπτωση παραβάσεων για τους όρους και τις συνθήκες εργασίας των ναυτεργατών (και μάλιστα μόνο με σύμφωνη γνώμη του ΣΑΣ), ενώ θα έπρεπε να τους αποκλείει υποχρεωτικά. Κι όχι μόνο αυτό, αλλά να το θέτει ως προϋπόθεση για την υποβολή αίτησης δρομολόγησης. Ακόμη και μια τέτοια ρύθμιση δεν θα έλυνε το πρόβλημα (γιατί οι εφοπλιστές, οι ναυτιλιακοί όμιλοι, πιθανά θα έβρισκαν νομικά παράθυρα καταστρατήγησης), θα αποτελούσε όμως ένα εφόδιο στα χέρια του ταξικού ναυτεργατικού κινήματος για τη διεκδίκηση των δικαιωμάτων των ναυτεργατών. Όμως το νομοσχέδιο έχει σε όλη του τη φιλοσοφία, την έλλειψη ουσιαστικών και αποτελεσματικών κυρώσεων κατά των εφοπλιστών, που διαπερνάει συνολικά τη λογική τού σχεδίου νόμου.
- Άρθρο 2: Ίδια προκλητική διευκόλυνση με ρυθμίσεις για τους εφοπλιστές. Επιπλέον, το άρθρο αυτό περιέχει διάφορες αοριστίες. Π.χ. μιλάει για καταγγελία μη συμμόρφωσης με τη νομοθεσία για τους όρους και συνθήκες εργασίας, που να είναι προδήλως βάσιμη. Τι σημαίνει όμως αυτό και ποιος το κρίνει και με τι κριτήριο; Από την άλλη δεν επιβάλλει υποχρεωτικούς ελέγχους των Λιμενικών Αρχών και γενικότερα του ελεγκτικού μηχανισμού για τη συμμόρφωση των εφοπλιστών, οπότε όλη η υπόθεση καταντάει ένα ανέξοδο ευχολόγιο.
Και η... εφεύρεση με την επιβολή προστίμου, το οποίο θα αποδίδεται στους ναυτεργάτες για τα οφειλόμενα, είναι ευχολόγιο. Λείπει κάθε αποτελεσματικό μέτρο από το κράτος, που να υποχρεώνει τους εφοπλιστές για την καταβολή των δεδουλευμένων. Αν ήταν να περιμένουν οι ναυτεργάτες πότε θα επιβληθεί και πότε θα εισπραχθεί το πρόστιμο, και πότε θα τους αποδοθεί κυριολεκτικά, «ζήσε Μάη μου...»
- Άρθρο 4: Η διάρκεια της σύμβασης δρομολόγησης του πλοίου, καθορίζεται με υπουργική απόφαση.
- Άρθρο 5: Είναι η πιο προκλητική ρύθμιση προς όφελος των εφοπλιστών, που παρουσιάζεται σκοπίμως ως μέσον που αποσκοπεί δήθεν στην εξασφάλιση των οφειλομένων στους ναυτεργάτες.
Οι εφοπλιστές θα μπορούν να παίρνουν κάθε μήνα προκαταβολή 30% του μηνιαίου μισθώματος του επόμενου μήνα, δήθεν για να εξοφλούν οφειλόμενους μισθούς ναυτεργατών. Και μάλιστα αυτό το ποσό καθίσταται ακατάσχετο για οφειλές προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία. Με την παρ.2 ακατάσχετο γίνεται και το 70% των επιχορηγήσεων στους εφοπλιστές, όταν δήθεν προορίζεται για οφειλόμενους μισθούς. Με διάφορες νομικές μανούβρες οι εφοπλιστές θα κάνουν πάρτι, αφού οι επιχορηγήσεις και οι επιδοτήσεις θα μένουν ακατάσχετες για χρέη στο Δημόσιο και στο ΝΑΤ, για να καταλήξουν στα ταμεία των επιχειρήσεών τους. Μάλιστα, είναι χαρακτηριστικό ότι και αυτές οι προκαταβολές και οι επιχορηγήσεις δίνονται μόνο για οφειλόμενους μισθούς, όχι όμως και για οφειλόμενες ασφαλιστικές εισφορές στο ΝΑΤ, οπότε θα στήνεται μια φάμπρικα με τη «βούλα του νόμου» για την εισφοροδιαφυγή των εφοπλιστών.
Η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ συνεχίζει την αντιλαϊκή πολιτική
Στην πράξη -επισημαίνουν τα ναυτεργατικά σωματεία- αποδεικνύεται ότι η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ συνεχίζει την αντιλαϊκή πολιτική των προηγούμενων κυβερνήσεων, έχει ως «αυτόματο πιλότο» τα συμφέροντα των εφοπλιστών, και οξύνει τα προβλήματα των ναυτεργατών. Ανεργία, απλήρωτη εργασία, εντατικοποίηση της δουλειάς, παραβίαση των κανόνων ασφάλειας στα καράβια, κατάφωρη παραβίαση των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, δραματικές περικοπές σε μισθούς, συντάξεις, υγεία, πρόνοια, ναυτική εκπαίδευση και μετεκπαίδευση των σπουδαστών και των ναυτεργατών, λεηλασία του λαϊκού εισοδήματος.
Από τον Μάη του 2014 δεν καταβάλλεται το επίδομα φοίτησης στους μετεκπαιδευόμενους ναυτεργάτες στο ΚΕΣΕΝ, και επιπρόσθετα δεν καταβλήθηκε το Δώρο Πάσχα. Στο Ειδικό Τμήμα του Ασπροπύργου δεν καταβλήθηκε το επίδομα φοίτησης για την περίοδο 2014 - 2015 και το δώρο Πάσχα».
Τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ - ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ, ΠΕΕΜΑΓΕΝ απαιτούν:
Την απόσυρση του προσχέδιου νόμου με τίτλο «επείγουσες ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της απλήρωτης ναυτικής εργασίας».
Την άμεση καταβολή των δεδουλευμένων αποδοχών και του δώρου Πάσχα στους ναυτεργάτες της ΝΕΛ.
Άμεσα να καταβληθούν τα επιδόματα φοίτησης στους μετεκπαιδευόμενους του ΚΕΣΕΝ και του Ειδικού Τμήματος στον Ασπρόπυργο. Τροποποίηση της εγκυκλίου που καθορίζει την καταβολή των δώρων Χριστουγέννων και Πάσχα, χωρίς αποκλεισμούς στους μετεκπαιδευομένους και τους ανέργους.
Υπεράσπιση και εφαρμογή της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας και των Κλαδικών Συλλογικών Συμβάσεων, ουσιαστικές αυξήσεις των μισθών και των συντάξεων. Να καταβληθούν άμεσα οι δεδουλευμένοι μισθοί σε όλους τους εργαζόμενους. Nα καταβληθεί η 13η και 14η σύνταξη σε όλους τους ναυτεργάτες συνταξιούχους.
Ουσιαστική προστασία των ανέργων. Πλήρη - σταθερή εργασία για όλους, με μείωση του εργάσιμου χρόνου, προσαρμογή των οργανικών συνθέσεων στις αυξημένες ανάγκες των πλοίων και της προστασίας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.
Αποκλειστικά δημόσιo - δωρεάν σύστημα υγείας - πρόνοιας. Κατάργηση της εισφοράς στον κλάδο υγείας, κατάργηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας. Ουσιαστικά μέτρα για την υγιεινή και ασφάλεια.
Kατάργηση των επιδοτήσεων και καταβολή όλων των εφοπλιστικών οφειλών στο ΝΑΤ και αύξηση των εισφορών τους. Κατάργηση κάθε μέτρου που απαλλάσσει τους εφοπλιστές από τις ασφαλιστικές εισφορές.
Σύγχρονες - ασφαλείς - φτηνές ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες. Απρόσκοπτη, τακτική σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα, και διανησιωτική σύνδεση για όλη τη διάρκεια του χρόνου. Μείωση των εισιτηρίων και των ναύλων των οχημάτων κατά 50%. Αποκλειστικά δημόσια ασφαλή λιμάνια και ναυπηγεία στην υπηρεσία του λαού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου