Τα «αγαθά»
της ανταγωνιστικότητας καλούνται να απολαύσουν οι εργαζόμενοι στην
αυτοκινητοβιομηχανία του Βελγίου, της Βρετανίας και της Ιταλίας. Μέσα σε δύο
μέρες έγινε γνωστό ότι η «Ford» κλείνει τα εργοστάσιά της στο Γκενκ του Βελγίου
(4.300 εργαζόμενοι), στο Ντάγκεναμ (1.000 εργαζόμενοι) και το Σαουθάμπτον (500
εργαζόμενοι) της Βρετανίας. Την περασμένη Πέμπτη, εξάλλου, η διοίκηση της
ιταλικής «Fiat» ανακοίνωσε την απόλυση 2.000 εργαζομένων του εργοστασίου
Πομιλιάνο Ντ΄ Αρκο, έξω από τη Νάπολη.
Ο ΑΡΙΘΜΟΣ των
εργαζομένων που θα χάσουν τη δουλειά τους είναι πολύ μεγαλύτερος, αν ληφθεί
υπόψη ότι μαζί με τα συγκεκριμένα εργοστάσια θα κλείσουν και μια σειρά
επιχειρήσεων που λειτουργούν υπεργολαβικά. Μόνο στην περίπτωση του Γκενκ
υπολογίζεται ότι από το κλείσιμο του εργοστασίου της «Ford» θα τεθεί σε άμεσο
κίνδυνο η δουλειά 10.500 εργαζομένων στις υπεργολαβίες!
Οσο για τους λόγους που
οδηγούν τις αυτοκινητοβιομηχανίες σ' αυτές τις αναδιαρθρώσεις, ο πρόεδρος της
Ενωσης των Φλαμανδών εργοδοτών Voka, Τζο Λίμπεερ, ήταν σαφής: «Για την
αντιμετώπιση του ανταγωνισμού με το εξωτερικό, οι μισθολογικές δαπάνες των
επιχειρήσεων πρέπει να μειωθούν δραστικά».
ΟΜΩΣ ΤΟ ΚΛΕΙΣΙΜΟ του
εργοστασίου της «Ford» στο Γκενκ είναι και ένα πικρό «μάθημα» για τους ίδιους
τους εργαζόμενους που πριν δύο χρόνια εμπιστεύθηκαν τους εργοδοτικούς
συνδικαλιστές και συμφώνησαν σε μειώσεις αποδοχών και αύξηση των ωρών εργασίας
για να σώσουν δήθεν τις θέσεις εργασίας...
Αξίζει να σημειωθεί για
τη «Ford», σύμφωνα με τα οικονομικά στοιχεία για το 2011, τα λειτουργικά της
κέρδη προ φόρων έφτασαν τα 8,8 δισ. δολάρια ή 1,51 δολάρια ανά μετοχή, αύξηση
463 εκατ. δολαρίων από το 2010. Τα έσοδα άγγιξαν τα 20,2 δισ. δολάρια, αύξηση
13,7 δισ. από το 2010, ενώ τα καθαρά κέρδη ανήλθαν σε 6,3 δισ. δολάρια, αύξηση
κατά 1 δισ. από το 2010.
ΠΡΟΚΥΠΤΕΙ ΛΟΙΠΟΝ ότι το
θέμα για τα μονοπώλια είναι πού θα βρουν τις καλύτερες προϋποθέσεις για την
αύξηση των κερδών τους και εν προκειμένω, στο πλαίσιο της «ανταγωνιστικότητας»,
πού θα βρουν φθηνότερα εργατικά χέρια, δηλαδή φθηνότερη εργατική δύναμη.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η «Ford» προσανατολίζεται στη μεταφορά των γραμμών
παραγωγής στο εργοστάσιό της στη Σεβίλλη της Ισπανίας, όπου στο πλαίσιο των
προγραμμάτων μείωσης του χρέους και του ελλείμματος σημειώθηκε μια μεγάλη
μείωση του μισθού εργασίας.
Τέλος, θα πρέπει να
αναμένεται πολύ σύντομα να λειτουργήσει το γνωστό ντόμινο όπου η μια μετά την
άλλη οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα προχωρούν σε παρόμοιες «αναδιαρθρώσεις» της
παραγωγής τους, με κλεισίματα μονάδων και απολύσεις χιλιάδων εργαζομένων, εν
ονόματι της μείωσης του «κόστους παραγωγής».
Κείμενα:
Δάνης ΠΑΠΑΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Δάνης ΠΑΠΑΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου