..

Kαι μεις τι περιμένουμε. Ότι οι κουφοί παραχωρήσεις θα μας κάνουν; Οι αχόρταγοι κάτι θα μας δώσουν; Ότι οι λύκοι θα μας ταϊσουνε αντί να μας καταβροχθίσουν; Ότι από φιλία θα μας προσκαλέσει η τίγρης να της βγάλουμε τα δόντια; Τέτοια περιμένουμε; (Μπ. Μπρεχτ)

Παρασκευή 6 Ιανουαρίου 2012

ΡΩΣΙΚΗ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑ ΣΤΗ ΠΑΤΡΑ


Ρωσική Πρωτοπορία στην Πάτρα
Ανθρωπος στο Διάστημα (έργο του Αλεξέι Μοργκούνοφ)
Το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΚΜΣΤ) - «Συλλογή Κωστάκη», της Θεσσαλονίκης, παρουσιάζει στη Δημοτική Πινακοθήκη Πάτρας (Μαιζώνος 110, Πάτρα, τηλ. 2610.276.540, 222.049, 624.088) την εξαιρετικά ελκυστική και ιδιαιτέρως ενδιαφέρουσα -από θεματικής άποψης- έκθεση «Το Σύμπαν της Ρωσικής Πρωτοπορίας. Τέχνη και Εξερεύνηση του Διαστήματος 1900-1930». Η έκθεση εγκαινιάστηκε χτες και θα λειτουργεί μέχρι τις 5 Μαρτίου(καθημερινά 10 π.μ.- 1 μ.μ. και 6-9 μ.μ., Σαββάτο 10 π.μ.- 1 μ.μ., Κυριακή και Δευτέρα κλειστά).
Η έκθεση, που διοργανώθηκε αρχικά ως συμπαραγωγή του ΚΜΣΤ - «Συλλογή Κωστάκη» και του Ιδρύματος Μποτίν στο Σανταντέρ της Ισπανίας (έχει ήδη παρουσιαστεί στο Σανταντέρ, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη) περιλαμβάνει έργα σπουδαίων εικαστικών της Ρωσικής Πρωτοπορίας, που εμπνέονταν από επιστημονικές «αναζητήσεις» και επιθυμίες για τη φύση του σύμπαντος, «αναζητήσεις» που τροφοδότησε και στήριξε η Οκτωβριανή Επανάσταση.
Οπως αναφέρει - μεταξύ άλλων - η επιμελήτρια της έκθεσης, Μαρία Τσαντσάνογλου, προλογίζοντας τον κατάλογο των έργων που παρουσιάζονται «Η έκθεση διερευνά τη στενή σχέση ανάμεσα στην τέχνη και την επιστήμη στη Ρωσία πριν και μετά την Οκτωβριανή Επανάσταση του 1917. Η ιδέα για ένα ταξίδι στο διάστημα είχε συνεπάρει πολλούς καλλιτέχνες της Ρωσικής Πρωτοπορίας, όπως τον Ιβάν Κουντριασόφ, τον Βλαντίμιρ Τάτλιν, τον Μιχαήλ Ματιούσιν, τον Σολομόν Νικρίτιν, τον Αλεξάντρ Ρότσενκο και τον Γκούσταβ Κλούτσις. Ο Τάτλιν ασχολήθηκε με την έννοια της πτήσης και ο Ματιούσιν με τον ήχο του διαστήματος. Ο Νικρίτιν αναπαριστούσε τους πλανήτες και ο Κουντριασόφ τη σκόνη του διαστήματος.
Ο Ρότσενκο εμπνεύστηκε από την τροχιά των πλανητών και ο Κλούτσις φαντάστηκε και ζωγράφισε την εποίκισή τους. Πρόκειται για μια έκθεση που εξετάζει το διάστημα από διαφορετικές οπτικές γωνίες ταυτόχρονα: από την πλευρά της επιστήμης, της αισθητικής, της οντολογίας, της μεταφυσικής. Αυτό που προκαλεί το ενδιαφέρον είναι η εμφανής σύγκλιση επιστήμης και τέχνης στην εποχή της Ρωσικής Πρωτοπορίας και ταυτόχρονα η έμπρακτη απόδειξη ότι αυτό που φαντάζει ουτοπικό και ποιητικό μπορεί τελικά να υλοποιηθεί και να αλλάξει ριζικά τη ζωή των ανθρώπων».
Το εξώφυλλο του καταλόγου εικονογραφείται με ένα εμβληματικό έργο του Ιβάν Κλιουν, ο οποίος στις αρχές της δεκαετίας του 1920 ζωγράφισε μια σειρά έργων που τα ονόμασε «κοσμικές εικόνες». Μία από αυτές τις «εικόνες» αποτελεί και η σύνθεση «Κόκκινο φως, σφαιρική κατασκευή». Στο συγκεκριμένο έργο αντανακλάται η έλξη που ασκούσαν σε πολλούς Ρώσους καλλιτέχνες της Πρωτοπορίας οι θεωρίες για κοσμικά, αστρονομικά φαινόμενα, καθώς και το ενδιαφέρον τους για τη μελλοντική κατάκτηση του διαστήματος και τη μελέτη της φύσης του σύμπαντος.
Στη σύνθεση του Κλιουν το φως «πηγάζει» από μια κεντρική τεχνητή πηγή ενέργειας και απλώνεται, κυκλικά και με ένταση, στο χώρο. Το κόκκινο χρώμα συμβολίζει την επανάσταση και το φως την «έξοδο και απελευθέρωση της ρωσικής κοινωνίας από το σκοταδισμό του παρελθόντος και το ξεκίνημα μιας νέας φωτεινής εποχής προόδου».
Η έκθεση συνοδεύεται με ταινίες και animation που γυρίστηκαν στην ΕΣΣΔ τις δεκαετίες του 1920 και 1930.
                                                                                                 ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 6-1-2012

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΠΡΟΣΟΧΗ

Ορισμένα αναρτώμενα απο το διαδίκτυο, κείμενα ή εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής) θεωρούμε οτι είναι δημόσια. Αν υπάρχουν δικαιώματα, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα αφαιρέσουμε.

Το ιστολόγιο bellos blogspot.com εκφράζουν απολύτως οι αναρτήσεις που αναφέρουν την υπογραφή bellosblog. Αναρτήσεις άλλων ή αναδημοσιεύσεις ή σχόλια που δημοσιεύονται σ'αυτό το ιστολόγιο, εκφράζουν αυτούς που τα υπογράφουν και όχι απαραίτητα το bellosblog